Pages

May 6, 2010

Ubuntu Untuk bATcH23!

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kepada kawan2 batch 23 yang aku rindui sekalian. Semalam aku telah manjadi salah seorang penulis kepada blog ini secara rasminya dan aku amat bangga(mengalahkan Che Ros) kerana dapat menyumbang kepada pengaktifan blog ini. Sorry Che Ros gurau je


.


Ok berbalik kepada tajuk utama - Ubuntu Untuk Batch 23. Di sini aku menyeru kepada rakan-rakan sekalian untuk kita sama-sama beralih angin daripada menggunakan Microsoft Windows(lanun punye) kepada sebuah sistem pengoperasian sumber terbuka yang sedang meningkat popular - Ubuntu.

Aku tau la korang suka pakai Windows tapi sampai bila kita nak bergantung kepada Windows je. Dahla pakai yang x ori. Tu kan satu jenayah. Baik kita ramai-ramai pakai Ubuntu - free, stable n best!






Hasrol : Apa Ubuntu tu Bib? Hang merepek apa ni?
Bib : Haaa... Tu la hang Alol. Apa pon tak tau. Ubuntu ni satu operating system berasakan linux. Ubuntu ni open source, so bermakna dia ni free. Ang toksah dok kalut nak pi bayaq 1 sen pon.(bak kata Ace).
Pojie : Macam menarik. Tapi apa kelebihan Ubuntu ni berbanding Tingkap 7 yang aku guna sekarang ni?
Bib : Banyak kot kelebihan dia. Ang x perlukan high-end computer kalau nak pakai Ubuntu ni. Single core processor + 256MB RAM + Graphic card biasa pon dah cukup. Ubuntu ni fully customizeable pulak tu. Kalau ang try CompizComfigFusion dia, ang macam x percaya je yang Ubuntu ni free of charge.

Ikmal : Aku dah try dah la. Tapi aku tak boleh nak install Photoshop pulak. Menyirap aku. Malasla nak guna.
Bib : Apa pulak. Ang yang tak reti install. Ada cara dia kot. Try la kat Gooooogle. Lagipon aku rase pakai GIMP yang built-in tu pon dah cukup. Ang kan pro. Hahahaha.





Dah la kome. Penat aku jawab soklan merapu korang ni. Sebenarnya banyak lagi yang korang perlu tau pasal Ubuntu ni. Dan kepada yang ingin mula berjinak-jinak pakai Ubuntu ni, boleh la buat dual-boot dgn Windows sekali. It's worth trying! Sumpah tak gebang. Ok lah, aku rase korang pon dah mengantuk baca post aku ni(bdk x reti post). Nanti free aku cerita lagi. Assalamualaikum.

P/S : Kepada yang berminat cuba la dulu n jangan lupa tinggalkan komen.

Maklumat lanjut boleh didapati di :
1. Goooooole
2. Ubuntu.com
3. Ubuntu.com.my
4. Melayubuntu.blogspot.com
5. IRC (Freenode->#ubuntu-my)

14 , 023 legendary comments?:

biborn said...

hahaha..
pengkomen first..
jom pakai ubuntu!

- said...

ang post, ang komen 1st. hahaha..
aku pkai yg portble pnya ja.. tu pon jrg2 bkak. klu kmputer stuck ja aku gna. hahaha.. slu sbb nk bckup drver.

biborn said...

hahaha..
mestila ak yang komen first..
ang xde bende baru ke nak share ngn ak??

biborn said...

x sangka ang bkk blog batch nie.

- said...

slalu je bkak. tp xde org post pape. aku pon bru bjinak2 blik ngan mputer ni. lma dah tggal. skunk tgh explore2 nak website jela. wordpress, jomlaa. tu pon open source gak. ak mmg suport open srce ni.. hehehe

ADZLAN SYAZNI said...

ubuntu...name cam tak semat je..hahaha!

Lucid Ikemal said...

sebenarnya aku dah 2 semester pakai ubuntu nih. Kolej aku xpakai windos. tp ubuntu.

review aku setakat nih, memang tak dinafikan ubuntu mmg laju xde masalah. surf internet mmg laju gila. open file pun laju. pendek kata semua laju

lagi satu ubuntu nih xpth antivirus sbb xde virus yg leh effect dia. cuma ad dengar ad virus yg telah dicipta untuk ubuntu.

win7 pun ada tiru sistem yg ubuntu pkai. sbb tuh lebih laju dr vista.

sebenarnya aku tak suka ubuntu. sebab open office yg dia pakai meremehkan. Dia boleh read file dari windos office tp bnyk yg menyakitkan ati.
Cnthnya simbol pie or surd xleh baca. background hilang. tluisan pelik2.

klau gimp( editing image) lak tak secanggih adobe. aku dah belajar kat klas infotech.
tp kebanyakkan kwn2 ak yg bru belajar gimp dah minat edit gmbar. mcm bib. tp diorg dh bertukar ke photoshop.

rumusan aku bagi, ubuntu msih dalam tempoh upgrading dia pnya sistem. masih baru lg. so bnyak benda tak ade. klau dah ade kita kena undate slalu. malas gila. mmg free. tp sma je ngan pkai pirate windows yg off updates. pastu on notification. plih sndri update.

Lucid Ikemal said...

lagi satu bib, ak mmg tahu ubuntu boleh intsal photoshop, office dan semua. nak pkai xp dalam ubuntu pun boleh. bnyak benda boleh buat. effect api bila tutup program pun ade. 3d box. tp semua bnda tuh kena cari sendri la.

lg satu kebanyakkan org masih gna windows dalam profesionalism. so susah nak adapt dengan pekerjaan klau naka pkai sbb bkn semua org pkai. klau nk guna sesuai kat umah sorg2 on9 je.

biborn said...

haha..
komen yang menarik pot!
mmg ubuntu still jd minoriti..tu pasal aku ajak ang wat dual-boot.sng nak wat keje..lgpon byk server pki linux je skrg.
tp aku rasa teringin ssngat nak ajak kawan2 sume try bende lain dari yang lain nie.
n lau ang x ske open office, ang leh install je microsoft office lam ubuntu..
kne pandai2la..
mmg gimp x sehebat photoshop, inkscape pon x sehebat illustrator, tp kite bleh install kemudian kan..
n lagi satu, ang leh bantu komuniti ubuntu tok upgrade lau ang rase ubuntu tak sesuai tok ang..
hidup open source

P/S:nape ak benci windows

1.blue screen(ubuntu xde pon mende bodoh nie)
2.virus(mmg org kdg2 rase virus xjd halangan tp yang wat rosak installer ak tu mmg mcm sial la kne donlod lik)

biborn said...

lan: mne ak tau name dye semat ke x tp bg ak comel pe..
hahahaha

biborn said...

caer : wordpress?ape yg bestnye??
ak x penah cube..
joomlaa 2 programming language kan..
ak skunk tgh blaja C++ je..
nti nak amik java plak..
lpas 2 bru igt nak blaja python n joomla..
ang ajar la ak..
ang kan pro..
hahaha

Muhamad A Halim said...

zzzz

Lucid Ikemal said...

lan, ubuntu nih lawa klau pandai edit.

xpela bib. ak nak tngu smpai ubuntu betul2 sampai lebih dr win7 dlu.

biborn said...

mad: mne post bahagian 2 ang??
pot: ok pot..

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment